Статтею 47 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» передбачена виплата пенсії за довіреністю, порядок оформлення і строк дії якої визначаються Законом. Виплата пенсії за довіреністю здійснюється упродовж всього періоду її дії за умови щорічного поновлення пенсіонером заяви про виплату пенсії в такий спосіб.
Довіреність — це письмовий документ, який видає одна особа іншій для представництва перед третіми особами. Довіреності зазвичай посвідчують нотаріально. Однак, якщо в населеному пункті немає нотаріусів, довіреність особи на одержання пенсії може посвідчити уповноважена на це посадова особа органу місцевого самоврядування.


Особа, яка видала довіреність, може в будь-який час її скасувати. А скасувавши, негайно повідомити про це й того, кому доручали отримання пенсії, і установу, що її видає.
Отримувати пенсію за довіреністю можна не більше як рік, тож за потреби її треба завчасно переоформити. Також є свої особливості використання та поновлення довіреностей у разі отримання коштів через пошту і банк.
При виплаті пенсії через пошту довіреність показують працівнику поштового зв‘язку під час отримання пенсії. Після першої виплати пенсії через пошту таку довіреність або її копію залишають на виплатному об‘єкті поштового зв‘язку.
Згідно з пунктом 16 «Порядку виплати пенсій та грошової допомоги через поточні рахунки в банках», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.1999 р. № 1596, якщо суми пенсій одержуються за довіреністю упродовж більше одного року або протягом такого ж терміну з поточного рахунку не одержуються, уповноважений банк зобов’язаний повідомити про це відповідний орган Пенсійного фонду, а одержувач пенсії – подати до пенсійної служби нову заяву.
Після того, як виплату пенсії за довіреністю здійснювали протягом 12 місяців, її одержувач має особисто звернутись із заявою щодо продовження виплати пенсії за довіреністю до управління Пенсійного фонду за місцем перебування на обліку. Виплата пенсії за довіреністю продовжується знову на один рік, починаючи з місяця, що настає за місяцем подання заяви.
Контроль за виплатою пенсії за довіреностями в установах банків дещо інший. Якщо суми пенсій одержують за довіреністю більше як один рік, банк зобов‘язаний повідомити про це орган Пенсійного фонду, який нараховує відповідні кошти, не пізніше 28 числа місяця, у якому виникли зазначені обставини. А одержувач пенсії має особисто подати нову заяву в орган Пенсійного фонду.
Якщо пенсіонер не подає зазначену заяву, виплату пенсії здійснюють шляхом включення у відомості на виплату пенсії через відділення поштового зв”язку. Проте, якщо з дати вчинення довіреності минуло більше як рік, працівники поштового зв”язку не мають права виплачувати пенсію довіреній особі.
Якщо пенсіонер не може особисто звернутися із заявою щодо продовження виплати пенсії за довіреністю або виплату пенсії переведено з банку на поштове відділення (через відсутність заяви щодо продовження виплати пенсії через банк), відповідно до законодавства виплату пенсії припиняють після шести місяців її неотримання. В такому випадку для поновлення виплати пенсії пенсіонеру необхідно особисто звернутись до органів Пенсійного фонду за місцем перебування на обліку.
Реалізувати своє право на безоплатну правову допомогу можна через відділ «Галицьке бюро правової допомоги», яке знаходиться за адресою м. Галич, площа Волі, 1, каб. 8 (приміщення Галицької районної ради).Телефони: (03431) 2-10-50, (067) 98-19-290.